mandag 6. oktober 2014

Å gjøre det enkelt.

Av og til lager jeg veldig enkle kort. Av og til lager jeg kort som ser veldig enkle ut, men som det egentlig ligger en del arbeid bak. Dette ”enkle” kortet tilhører den siste kategorien. Sånne kort er det mye pirk med, men jeg er glad i pirk!
Når jeg lager enkle kort holder jeg meg stort sett til A2-formatet, som på kortspråk er noe helt annet enn A2 på vanlig papirspråk. På kortspråk er et A2-kort 4 ¼ x 5 ½”, mens A2 på papirspråk er 420 x 594 mm. Ganske stor forskjell, med andre ord, siden man får omtrent 16 kort i kortstørrelse A2 på et A2-ark.
Rox bursdag forside
Denne gangen har jeg laget et stående A2-kort med brett på toppen. Jeg har stanset ut en hjerteballong og to vanlige ballonger fra Rustic White kartong fra Papertrey Ink (PTI) og brukt det negative. Jeg har dekket noen diecuts og andre kartongbiter fra PTI og Simon Says Stamp med glitter og plassert dem slik jeg ønsker på kortet. Tanken var at ballongene skulle ”fly” opp fra diecuten med Gratulerer, som er stanset ut med en die. Hver ballong har jeg derfor knytt fast i både ballongen og diecuten med ordet. Jeg følte meg litt som en kortkirurg da jeg satt der med sytråd og knøt den så stramt jeg klarte med hjelp av én pinsett i hver hånd.
Jeg har stemplet ”med dagen” fra et Gratulerer med dagen-stempel i samme farge som den turkise kartongen. Ordet ”Gratulerer” har jeg faktisk klippet vekk fra resten av stempelet. Da slipper jeg å maskere, men om jeg vil bruke hele teksten er det ikke noe problem å montere begge bitene på en akrylkloss slik det er ment. Jeg har gjort dette med flere av mine stempler, da får stemplene enkelt flere bruksområder.
Rox bursdag innsideStempelet jeg har brukt på innsiden av kortet kommer som én linje slik jeg har brukt det her. Dette stempelet har jeg også klippet fra hverandre, men her har jeg satt de to bitene sammen som de er ment igjen. Det er ikke mulig å se på stemplingen min at dette stempelet nå teknisk sett er delt i to.
Rox bursdag bakside
Baksiden gjorde jeg også meget enkel. Et Hurra-stempel stemplet med samme stempelfarge som på resten av kortet, og noen duggdråper for å knyte det hele sammen med duggdråpene på fronten av kortet.

1 kommentar:

Guri sa...

Dette kortet likte eg godt. Skal legge det i mappa mi "Ideer til kort"
:)